Związek Polskie Mięso podjął walkę z negatywnym wizerunkiem mięsa czerwonego. Poprzez kampanię „Moda na wieprzowinę” przywraca pozytywny wizerunek mięsa czerwonego i przeciwdziała krzywdzącym opiniom na jego temat, których szczególne nasilenie miało miejsce po ostatniej publikacji monografii WHO.
Związek Polskie Mięso rozpoczął kampanię promocyjno-informacyjną, która ukazuje najnowsze wyniki badań nad wartością odżywczą wieprzowiny, jest to kampania wizerunkowa dla mięsa czerwonego. Ponadto, przy okazji wszelkich działań prowadzonych w ramach kampanii, ZPM ustosunkowuje się do komentarza WHO.
W dniu wczorajszym w Warszawie odbył się lunch prasowy, do udziału w którym zaproszono przedstawicieli mediów lifestylowych, kulinarnych, branżowych, dziennikarzy telewizyjnych oraz radiowych. Podczas spotkania ekspertami byli m.in. prezes Związku Polskie Mięso – Witold Choiński oraz wybitny autorytet w kwestii żywienia człowieka pani prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska – kierownik Zakładu Farmacji Klinicznej i Opieki Farmaceutycznej na Uniwersytecie Medycznym w Warszawie, przewodnicząca i inicjatorka powstania Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka, a także przewodnicząca Warszawskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą, autorka licznych wykładów, monografii i artykułów na temat żywienia oraz książki pt. Żyjmy w zdrowiu, czyli nowa piramida żywienia., która przedstawiła dziennikarzom swój (bardzo dla branży przychylny) pogląd i komentarz do badań Światowej Organizacji Zdrowia.
Profesor Kozłowska – Wojciechowska, znana również z popularnego programu TVN Style ,,Wiem, co jem”, tzw. ,,Dr Zdrówko” powiedziała gościom Związku Polskie Mięso o wynikach najnowszych badań, które potwierdzają wysokie wartości odżywcze mięsa wieprzowego.
W porównaniu z analizami sprzed 20 lat jakość i wartość odżywcza mięsa wieprzowego znacznie się poprawiła. Stało się tak w wyniku pracy hodowców, zaostrzenia wymogów dobrostanu zwierząt oraz podwyższenia standardów przez przetwórców.
Światowa produkcja wieprzowiny w 2014 roku wyniosła 110,5 mln ton, przy czym w Unii Europejskiej wyprodukowano 22,7 mln ton, a w Polsce – 1,2 mln ton*. Według danych GUS** w 2014 roku statystyczny Polak zjadał rocznie około 74 kg mięsa i podrobów, w tym 39,9 kg wieprzowiny, 1,7 kg wołowiny i 27,4 kg mięsa drobiowego.
Mimo dużej popularności wieprzowiny w Polsce, jej ogólne postrzeganie przez konsumentów nie było dotąd dobre. Przez lata traktowana jako mięso tłuste i ubogie w wartości odżywcze, a wręcz ,,niezdrowe”. Wyniki najnowszych badań naukowych*** wskazują jednak, że wartości charakteryzujące wieprzowinę pod względem odżywczym prezentowane dotychczas są już nieaktualne. Autorzy badań podkreślają, że mięso wieprzowe powinno zająć ważne miejsce w codziennej diecie.
Przytoczone opracowanie wykazuje, że kaloryczność wieprzowiny znacznie spadła na przestrzeni ostatnich 20 lat. Głównym powodem jest ograniczenie ilości tłuszczu śródmięśniowego oraz ilości i grubości słoniny w wieprzowinie, czego efektem jest właściwa dla tego mięsa różowoczerwona barwa oraz wyważona kruchość i soczystość tego mięsa.
Wieprzowina charakteryzuje się korzystniejszym niż kiedyś profilem kwasów tłuszczowych: ma niższą zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych (tzw. „złego” tłuszczu) i wyższą zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych (tzw. „dobrego” tłuszczu). Poprawiła się również proporcja kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, a zawartość cholesterolu znacznie się zmniejszyła. Wieprzowina ma też mniej sodu, niż dotychczas sądzono, a więcej witamin: B1 i B6 oraz E. Ma też sporo dobrze przyswajalnego żelaza.
To, czy mamy do czynienia z mięsem o wysokich wartościach odżywczych zależy głownie od rozważnych wyborów podczas zakupów. Należy przede wszystkim zwracać uwagę na barwę i zapach. Dobrej jakości wieprzowina ma różowoczerwoną barwę, neutralny zapach, jest jędrna i nie ma dużo tłuszczu.
Związek Polskie Mięso jest organizatorem kampanii informacyjnej mającej na celu rozpowszechnienie wyników najnowszych badań dotyczących wartości odżywczych wieprzowiny oraz obalenie mitów na jej temat. Kampania ma zasięg ogólnopolski i potrwa do końca grudnia 2015 roku. Składają się na nią reklamy telewizyjne oraz komunikaty w prasie branżowej i ogólnopolskiej, a także reklamy internetowe i eventy kulinarne w galeriach handlowych.
* Dane United States Department of Agriculture
** Dane wstępne Głównego Urzędu Statystycznego
*** Opracowanie wyników badań laboratoryjnych pt.: „Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów”