Podsekretarz stanu Rafał Romanowski w dniach 8-10 lutego 2016 roku przebywał z wizytą w Japonii. Głównym celem wizyty jest kontynuacja rozmów z przedstawicielami kierownictwa japońskiego resortu rolnictwa oraz służbami odpowiedzialnymi za kwestie bezpieczeństwa żywności nt. możliwości zintensyfikowania eksportu polskich produktów rolno-spożywczych na ten rynek, w szczególności zniesienia przez stronę japońską zakazu importu polskiej wieprzowiny. Japonia jest jednym z 13 rynków priorytetowych w zakresie promocji sektora rolno-spożywczego.
Wiceminister R. Romanowski w trakcie rozmowy z wiceministrem rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa Japonii Hiromichi Matsushima wskazał na konieczność pilnego zakończenia japońskich procedur w zakresie zniesienia zakazu importu polskiej wieprzowiny wyrażając nadzieję, że pierwsze partie tego towaru trafią na rynek japoński wiosną 2016 r. Omawiano również kwestie dostępu żywych koni i piskląt jednodniowych do rynku japońskiego, a także możliwości systemowej współpracy w kwestii bezpieczeństwa żywności. Rozmowy kontynuowano podczas roboczego spotkania z Głównym Lekarzem Weterynarii Japonii. Kwestie dostępu do rynku były również głównym tematem dzisiejszych rozmów z członkami japońskiej parlamentarnej grupy ds. rolnictwa.
Podsekretarz stanu R. Romanowski wziął również udział w wydarzeniach związanych z obecnością polskiego biznesu na targach Supermarket Trade Show i Organic Expo/Biofach Japan, tj. w spotkaniach biznesowych oraz odwiedzając polskie stoiska i Polski Pawilon Narodowy zorganizowany przez Agencję Rynku Rolnego. W tegorocznych targach Supermarket Trade Show oraz Organic Expo/BiofachJapan, w dniach 10-12 lutego swoją ofertę prezentuje blisko 40 producentów i eksporterów żywności z Polski reprezentujących branże mięsną, owocowo-warzywną, produktów ekologicznych, produktów mleczarskich, wyrobów czekoladowych i cukierniczych.
W trakcie seminarium z udziałem japońskiego biznesu zorganizowanym w ramach programu promocyjnego „Ekoeuropa-Jakość i Tradycja” Minister Romanowski zachęcał stronę japońską do zapoznania się z ofertą polskiego sektora rolno-spożywczego, podkreślając zalety polskiej żywności, w tym koniny, która od stycznia br. może być eksportowana na rynek japoński.
Źródło: MRiRW