Strona główna Aktualności WAKACYJNY NUMER „POLSKIE MIĘSO”

WAKACYJNY NUMER „POLSKIE MIĘSO”

Z roku na rok polska branża wieprzowa importuje coraz więcej prosiąt. Przez rolników, przetwórców oraz ekspertów podnoszony jest alarm, że już za 5 lat cała populacja świń nie będzie polskiej produkcji. Dlaczego nie mamy polskiego warchlaka zapytaliśmy dr inż. Annę Hammermeister z Polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”.

Komisja Europejska, która wprowadziła zakaz nieuczciwych praktyk handlowych oraz zacieśniła współpracę między producentami, przedstawiła trzeci element, który ma sprawić, że łańcuch dostaw żywności będzie sprawiedliwszy – dzięki bardziej przejrzystemu przekazywaniu danych o cenach na wszystkich etapach.

Afrykański pomór świń dotarł do Hongkongu i pozbawił go krajowej wieprzowiny. Przez co najmniej trzy miesiące Hongkong musi importować jej 100 procent by zaspokoić potrzeby Hongkończyków. Otworzyły się więc jeszcze większe możliwości ekspansji dla polskich producentów. Jednak jeszcze jedno mięso daje świetne marże eksportowe.

Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) opracował plan obrony przed afrykańskim pomorem świń (ASF). Jedna z metod obronnych przewiduje zmniejszenie importu wieprzowiny z krajów dotkniętych tą chorobą. To jednak nie wszystkie zamierzenia.

Produkty mięsne są najważniejszą grupą towarową w polskim eksporcie rolno-spożywczym. Ich udział w wartości eksportu rolno-spożywczego Polski w ostatnich latach wynosił powyżej 20%, a importu ok. 12%. Przedstawiamy specjalną analizę przygotowaną przez Mirosławę Tereszczuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego.

Z raportu Komisji Europejskiej o zafałszowaniach w żywności wynika, że w 2018 roku w Unii Europejskiej w przypadku mięsa i produktów zafałszowania polegały głównie na manipulowaniu lub podrabianiu dokumentacji oraz nierzetelnym i błędnym etykietowaniu.

Wcale nie trzeba być wielką mięsną korporacją aby 95 procent własnej produkcji eksportować, w tym również na rynki pozaunijne. Jak mówią ANDRZEJ, DAWID I MACIEJ BIERNATOWIE z rodzinnego przedsiębiorstwa Golden Porky wystarczy wyspecjalizować się w jednym segmencie produktowym i być konsekwentnym w jego rozwijaniu. W rozmowie z „Polskim Mięsem” opowiedzieli jak to robią oraz z jakimi problemami stykają się na co dzień.

Zakończyła się trzecia edycja warsztatów „Stawiam na wołowinę” dla uczniów szkół gastronomicznych, a które zostały organizowane przez Związek Polskie Mięso. Zapytaliśmy adeptów sztuki kulinarnej dlaczego interesują się mięsem, co dały im warsztaty oraz jak chcą wykorzystać zdobytą wiedzę.

Kilkumiesięczne przygotowania, wybrana grupa dziennikarzy i ekspertów, specjalnie dobrane miejsca, nowoczesny język komunikacji. Cała kampania rozpisana na etapy i kroki tak, by treści dotarły do jak największej liczby odbiorców. Efekt? Miliony odsłon, setki tysięcy wyświetleń, pozytywny odbiór. Wielki sukces kampanii „Marka Polskie Mięso”.

Link do najnowszego wydania „Polskiego Mięsa”:

https://issuu.com/redakcjapm/docs/pm_32_2019