W 2015 r. Amerykanie zwiększyli eksport mięsa wieprzowego o 2 proc. do ponad 1,5 mln ton. Wywóz poszybował znacznie w górę w ostatnim kwartale ubiegłego roku (+9 proc.), co pomogło uzyskać dobry rezultat za cały rok. Dopiero pod koniec 2015 r. wieprzowina z USA stała się ponownie atrakcyjna na rynku światowym, w pierwszych dziewięciu miesiącach Amerykanie byli niekonkurencyjni ze względu na silną pozycję dolara.
Największym odbiorcą pozostał Meksyk, dokąd trafiła ponad jedna trzecia amerykańskiego mięsa. Obniżyły się wysyłki do Japonii, Chin i Kanady, wzrosły natomiast znacząco do Korei Płd. Niższy eksport na rynek chiński wynikał z faktu, że w przeważającej części ubiegłego roku niewiele amerykańskich zakładów pakujących mięso posiadało zezwolenia na wysyłki wieprzowiny do Chin.
Dopiero pod koniec roku chińskie władze zatwierdziły więcej zakładów z USA. Ceny jednostkowe w eksporcie wieprzowiny z USA były w 2015 r. o 19 proc. niższe niż rok wcześniej z uwagi na silną pozycję dolara w pierwszych trzech kwartałach roku. Całkowita wartość wywozu spadła w ciągu roku o 18 proc. do ok. 4 mld USD.
W 2015 r. wzrosły również wysyłki wieprzowiny z Kanady (+1,3 proc. do ok. 891 tys. ton). Podobnie jak w przypadku USA, Kanadyjczycy zwiększyli wywóz dopiero w ostatnim kwartale roku (+12 proc.).
Stany Zjednoczone były największym odbiorcą kanadyjskiego mięsa z 40 proc. udziałem w całkowitym wywozie. Wzrosły znacząco wysyłki do Meksyku, Japonii, Chin i Korei Płd., co pozwoliło zrekompensować straty wywołane utratą rynku rosyjskiego. W 2015 r. wartość wywozu kanadyjskiej wieprzowiny obniżyła się w mniejszym stopniu niż amerykańskiej z uwagi na słabszą
pozycję dolara kanadyjskiego (-8 proc. do 2,9 mld CAD).
Źródło: Portal Spożywczy