Dobiegła końca kampania promocyjno-informacyjna „Moda na wieprzowinę”, organizowana przez Związek Polskie Mięso.
Kampania rozpoczęła się we wrześniu 2015 roku, a jej celem było uświadomienie konsumentów w zakresie jakości, wartości odżywczej oraz walorówmięsa wieprzowego. Dzięki wynikom najnowszych badań kampania mogła przekazać konsumentom ważne informacje dotyczące mięsa wieprzowego, m.in. o tym, że kaloryczność wieprzowiny znacznie spadła na przestrzeni ostatnich 20 lat. Głównym powodem jest ograniczenie ilości tłuszczu śródmięśniowego oraz ilości i grubości słoniny w wieprzowinie, czego efektem jest właściwa dla tego mięsa różowoczerwona barwa oraz wyważona kruchość i soczystość. Stało się tak w wyniku pracy hodowców, zaostrzenia wymogów dobrostanu zwierząt oraz podwyższenia standardów przez przetwórców.
Ponadto, wieprzowinę charakteryzuje korzystniejszy niż kiedyś profil kwasów tłuszczowych: ma niższą zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych (tzw. „złego” tłuszczu) i wyższą zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych (tzw. „dobrego” tłuszczu). Poprawiła się również proporcja kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, a zawartość cholesterolu znacznie się zmniejszyła. Wieprzowina ma też mniej sodu, niż dotychczas sądzono, a więcej witamin: B1 i B6 oraz E. Ma także sporo dobrze przyswajalnego żelaza.
Kampania „Moda na wieprzowinę” miała zasięg ogólnopolski, a działania realizowane w jej ramach obejmowały publikacje w prasie – zarówno w magazynach branżowych, jak i ogólnopolskich. Ponadto, pozytywny wizerunek wieprzowiny zaprezentowany został w kilku odcinkach telewizyjnego programu „Alchemia zdrowia i urody”. Szeroko zakrojone działania były również realizowane w internecie. Informacje o wysokich wartościach odżywczych wieprzowiny pojawiały się w popularnych serwisach internetowych, takich jak: Interia, Onet.pl, Gazeta.pl czy mojegotowanie.pl. Także Związek Polskie Mięso włączył się w te działania, promując na swojej stronie internetowej baner reklamowy kampanii.
Jednym z przeprowadzonych zdań był lunch prasowy, dzięki któremu ZPM mógł nie tylko zapoznać dziennikarzy z informacjami nt. wysokiej jakości wieprzowiny, ale również odnieść się do publikacji WHO, dotyczącej szkodliwości mięsa czerwonego. Podczas spotkania ekspertami byli m.in. prezes Związku Polskie Mięso – Witold Choiński oraz wybitny autorytet w kwestii żywienia człowieka pani prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska – kierownik Zakładu Farmacji Klinicznej i Opieki Farmaceutycznej na Uniwersytecie Medycznym w Warszawie, przewodnicząca i inicjatorka powstania Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka, a także przewodnicząca Warszawskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą. Autorka licznych wykładów, monografii i artykułów na temat żywienia oraz książki pt. „Żyjmy w zdrowiu, czyli nowa piramida żywienia”, przedstawiła dziennikarzom swój komentarz do ostatnich, głośnych badań Światowej Organizacji Zdrowia, traktujących o rakotwórczości mięsa czerwonego. Profesor Kozłowska–Wojciechowska, znana również z popularnego programu TVN Style „Wiem, co jem”, tzw. „Dr Zdrówko”, opowiedziała gościom Związku Polskie Mięso o wynikach najnowszych badań.
Szczegółowa relacja ze spotkania: Lunch prasowy
Prowadzona kampania obejmowała ponadto pokazy kulinarno-edukacyjne organizowane w grudniu w centrach handlowych i galeriach, w największych miastach w Polsce. W trakcie świątecznych eventów wydawane były porcje degustacyjne potraw z wieprzowiny, a najwięcej zachwytów zbierała nieodmiennie polędwiczka wieprzowa w sosie grzybowym, z faszerowanym pieczonym ziemniakiem. Dzięki ogromnemu powodzeniu serwowanych dań, udało się przekazać zebranym sporą dawkę wiedzy o wynikach najnowszych badań wieprzowiny oraz obalić kilka mitów, które narosły wokół mięsa czerwonego. Rozdanych zostało także kilkaset broszur z przepisami na dania serwowane podczas pokazu, co spotkało się z wielkim zainteresowaniem – tym większym z uwagi na gorący okres zakupów przedświątecznych. Pokazy zakończyły się ogromnym sukcesem, co z pewnością przełożyło się na lepszy odbiór mięsa czerwonego przez konsumentów.
Podsumowaniem kampanii były warsztaty świąteczne, które odbyły się 16 grudnia w Instytucie Sztuki Kulinarnej w Warszawie: